Ustawodawca w sposób ogólny określił zadania służby BHP w art. 23711 KP i stanowi się tam, iż mają to być zadania doradcze i kontrolne w zakresie bhp.
Do zadań
bhp w szczególności należy:
- udział w zespołach powypadkowych i komisji bhp jako reprezentanta strony pracodawcy
- prowadzenie dokumentacji w sprawie bhp
- przeprowadzanie co najmniej raz w roku okresowych ocen stanu bhp u danego pracodawcy
- ocena przestrzegania przepisów i zasad bhp przez pracowników a także przez tzw. cywilistów i formułowanie w tym zakresie wniosków (karanie i nagradzanie)
- kontaktowanie się z innymi służbami zewnętrznymi typu lekarz profilaktyk, laboratoria przeprowadzające badania.
Zadania są więc bardzo rozległe i to jest realizacja zadań,
które mieszczą się w ogólnie sformułowanym obowiązku pracodawcy ochrony zdrowia
i życia pracowników. W związku z tymi rozbudowanymi zadaniami rozporządzenie
przewiduje szczególne instrumenty prawne, środki działania jakimi może się
posłużyć służba bhp m.in.
- przewiduje się tam prawo służby bhp do odsunięcia pracownika od pracy dla niego wzbronionej bądź niebezpiecznej
- przewiduje się prawo wstrzymania procesu technologicznego czy wstrzymania pracy maszyn, urządzeń jeżeli w ocenie służby bhp ta sytuacja grozi bezpośrednio życiu i zdrowiu
Są to mocne instrumenty, które pozwalają zareagować
natychmiast na zagrożenia życia i zdrowia. Nie są to jednak instrumenty, które
by wskazywały na kontrolowanie pracodawcy i wykorzystywanie pewnych
instrumentów przeciwko pracodawcy w związku z wykonywaniem zadań służby bhp.
Na tle tych
wątków dotyczących i zadań i środków działania powstaje pytanie co do charakteru
prawnego służby bhp. Pytanie należy postawić ponieważ ewolucja przepisów
dotyczących służby bhp wskazuje na zmianę stanowiska pracodawcy w tym zakresie.
W pierwotnej wersji przepisu o służbie bhp, a więc rok ’75 KP - ustawodawca
kwalifikował wyraźnie służbę bhp jako organ pracodawcy, któremu powierzano
wykonywanie zadań kontrolnych, doradczych i wykonawczych w dziedzinie bhp. W
pierwotnej wersji KP stanowił, iż służba bhp podlega/podlegała bezpośrednio
pracodawcy. W ’96 roku nastąpiła nowelizacja działu X KP i znowelizowano również
przepis dotyczący służby bhp. W art. 23711 zrezygnowano z nazwania
służby bhp jako organu pracodawcy i pozostawiono tylko dwie funkcje: doradczą i
kontrolną. Natomiast do rozporządzenia z ‘97r w sprawie służby bhp włączono ważną regulację w tym
przedmiocie, mianowicie w §1 punkcie 5 stanowi się, że służba bhp podlega
bezpośrednio pracodawcy. Treść tego przepisu oraz treść artykułu 23712,
który to przepis określa skład komisji bhp i stanowi się tam, że w skład komisji
bhp wchodzą w różnej liczbie przedstawiciele pracodawcy w tym pracownicy służby
bhp, pozwala przyjąć stanowisko, że w zakresie tych uregulowań służba bhp jest
nadal organem pracodawcy działającym po stronie pracodawcy. Ta jednak
kwalifikacja charakteru prawnego służby bhp jest nie do końca wiarygodna w
kontekście art. 23711 §3 KP, który to przepis został włączony do KP w
2003r i stanowi się w nim, iż pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony
przy innej pracy, który ma odpowiednie kwalifikacje, nie mogą ponosić
niekorzystnych dla nich następstw z powodu wykonywania zadań i uprawnień służby
bhp. Oznacza to, że ustawodawca próbuje bronić pracownika służby bhp przed
pracodawcą, tak jak gdyby byłby reprezentantem pracowników.
Charakter prawny służby bhp można podsumować takim wnioskiem, że ustawodawca w sposób bardzo niezdecydowany określa pozycję służby bhp. Raz jako przedstawicielstwo pracodawcy np. w komisji bhp, a drugiej strony jako reprezentacje pracowników objętą ochroną przed działaniami szykanującymi czy odwetowymi ze strony pracodawcy.
ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńJakoś ja się jeszcze nad tymi sprawami nie zastanawiałam, ale muszę dodać, ze dla mnie ważna jest przede wszystkim ochrona ciała. Nawet całkiem niedawno sama kupowałam takie rzeczy w https://znaki-bhp.pl/odziez-robocza-i-ochronna/ochrona-ciala i wiem jak ważne one są.
OdpowiedzUsuń