sobota, 12 stycznia 2013

Charakterystyka obowiązku pracodawcy stworzenia komisji bhp



komisja bhp

Przepis o obowiązku tworzenia komisji bhp pojawił się w ‘92r . Regulacje w tym zakresie są ujęte w art. 23712, 13  kodeksu pracy (KP). W pierwotnej wersji  przepisu 23712 KP obowiązek tworzenia komisji bhp został przypisany do pracodawcy zatrudniającego co najmniej 50 pracowników.



Znowelizowano tenże przepis w 2003 i ten obowiązek dotyczy pracodawców zatrudniających powyżej 250 pracowników. Konwencja 155 MOP nakłada na pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników obowiązek tworzenia komisji mieszanych do spraw bhp gdzie wymaga się aby w tej komisji mieszanej byli reprezentowani zarówno pracownicy jak i pracodawcy, ale jednoznacznie stanowi się, że przewodniczącym takiej komisji mieszanej bhp powinien być zawsze reprezentant pracowników. Z tej konwencji również wynika , że ta komisja mieszana powinna mieć trojakiego rodzaju uprawnienia, mianowicie powinna mieć prawo do uzyskiwania informacji, prawo do konsultacji, a nawet prawo do współdecydowania z pracodawcą o sprawach dotyczących bhp. Z tej Konwencji wynika także, że przedstawiciele pracowników zasiadający w komisji mieszanej nie mogą ponosić żadnych negatywnych konsekwencji z tego tytułu.

Nasz ustawodawca niestety nie realizuje tego modelu komisji mieszanej w rozumieniu konwencji MOPu. Nie ratyfikowaliśmy tej konwencji. W art. 23712  ustawodawca przesądził o składzie komisji bhp.

  1. ustawodawca wyraźnie wymaga aby do komisji bhp wchodzili przedstawiciele obydwu stron stosunku pracy. Ze strony pracodawcy przedstawicielem ma być pracownik czy pracownicy służby bhp oraz lekarz profilaktyk. Ze strony pracowników w skład komisji bhp ma wchodzić społeczny inspektor pracy oraz inni przedstawiciele pracowników specjalnie wyłonieni  w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Art. 23713  KP stanowi że owi przedstawiciele pracowników inni niż społeczny inspektor pracy będą wybierani przez zakładowe organizacje związkowe jeżeli takowe działają, a jeżeli u pracodawcy nie ma takiej, to przedstawiciele będą wyłaniani w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
  2. Art. 23713 KP nie przesądza o liczbie przedstawicieli pracowników. Tę liczbę jednak będzie ostatecznie ustalał pracodawca, a mianowicie w ten sposób, iż art. 23712 stanowi, że w skład komisji bhp wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracowników i pracodawców.
  3. Ustawodawca stanowi, iż przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona. Jest to więc komisja pracodawcy a nie komisja mieszana jak zakładał ustawodawca międzynarodowy.

Zadania Komisji BHP
Podstawa prawna art. 23713KP.
  1. Komisja ma dokonywać kontroli warunków pracy i dokonywać okresowych ocen stanu bhp.
  2. Komisja bhp jest zobowiązana do opiniowania podejmowanych przez pracodawcę środków profilaktycznych.
  3. Formułowanie wniosków w celu poprawy stanu bhp.

Sytuacja pracowników zasiadających w komisji bhp
Ustawodawca gwarantuje tym pracownikom (społeczny inspektor pracy i przedstawiciel), że posiedzenia bhp będą odbywały się w godzinach pracy, a więc za czas pracy poświęcony na udział w posiedzeniach komisji pracownik zachowa prawo do wynagrodzenia. W §2 art.23713 KP ta gwarancja wynagrodzenia oznacza, że zachowuje ten pracownik prawo do wynagrodzenia w pełnej wysokości, a nie jest to wynagrodzenie postojowe. Nie jest to bowiem przestój w wykonywaniu pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy. Dalej z przepisu tego wynika, że komisja bhp powinna zbierać się nie rzadziej niż raz na kwartał.

Przedstawiciele pracowników zasiadających w komisji są objęci ochroną w ten sposób, że nie mogą z tego tytułu ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla nich skutków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz